- Amazon wil tegen 2025 ruim 10.000 elektrische bestelbusjes in Europa hebben. Nu heeft de webwinkel 3.000 elektrische busjes in gebruik.
- Daarnaast gaat Amazon ook investeren in infrastructuur voor elektrisch rijden, door duizenden oplaadpunten in Europa te plaatsen.
- Amazon wil met deze stappen zijn CO2-uitstoot verlagen. Het Amerikaanse bedrijf heeft een doelstelling om in 2040 klimaatneutraal te zijn.
- Lees ook: Amazon gaat prototype van de digitale euro voor de ECB ontwikkelen
Techgigant Amazon trekt minstens 1 miljard euro uit om zijn Europese vloot van transportmiddelen te elektrificeren. Zo wil Amazon tegen 2025 ruim 10.000 elektrische bestelbusjes in Europa hebben. Nu heeft Amazon 3.000 elektrische busjes in gebruik. Ook wil de internethandelaar de komende jaren meer dan 1.500 elektrisch aangedreven vrachtwagens aanschaffen voor gebruik in Europa.
Amazon heeft al een order geplaatst bij de fabrikant van elektrische voertuigen Rivian voor 100.000 busjes. Daarnaast gaat Amazon ook investeren in infrastructuur voor elektrisch rijden, door duizenden oplaadpunten in Europa te plaatsen.
Verder zal geld worden gestoken in zogeheten ‘micro mobility centers’ in Europese steden. Het is de bedoeling dat deze kleine distributiecentra worden verdubbeld in aantal. Nu heeft Amazon in meer dan twintig steden van die centra. Vanuit die locaties kunnen bestellingen geleverd worden met elektrische fietsen of door bezorgers te voet.
Amazon wil met deze stappen de uitstoot verlagen. Het Amerikaanse bedrijf heeft een doelstelling om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Topman Andy Jassy stelt dat deze ambitie “aanzienlijke en aanhoudende” investeringen nodig heeft.
Robots worden geschrapt
Eind vorige week liet Amazon ook weten dat het met openbare tests van het 'Scout'-project stopt. Hierin werden kleine autonome robots ingezet om pakketjes vanaf lokale distributiecentra tot de deur af te leveren.
Volgens de internetverkoper voldeed de test niet aan de wensen van de klant. Economisch lijkt Scout ook niet echt handig, want de robots hebben vaak iemand nodig die ze in de gaten houdt. Bovendien kunnen ze maar beperkte pakketvolumes vervoeren en ze rijden erg langzaam.
Het team van zo'n 400 man wordt aanzienlijk verkleind en er komt een focus op het ontwikkelen van de robot zelf in plaats van het testen in de openbare ruimte. Amazon gaf geen tijdsplanning voor de toekomst van het project. De kans bestaat dat het helemaal geschrapt wordt, want het bedrijf is de laatste tijd in meerdere takken aan het snijden.
Rivian op koers
De maker van elektrische voertuigen Rivian is sinds eind vorig jaar bezig met het uitleveren van busjes voor Amazon. En hoewel het er eerder op leek dat de productiedoelen voor dit jaar niet gehaald zouden worden door de bekende chip- en leveringsproblemen, ligt Rivian toch op koers om dit jaar 25.000 voertuigen af te leveren. Hoe de verdeling tussen R1T pickups en bezorgbussen voor Amazon is, wil het bedrijf niet vertellen.
Tegelijk met dit goede nieuws, leverde Rivian ook wat slecht nieuws. Het bedrijf krijgt toch geen subsidie om een nieuwe, 5 miljard dollar kostende fabriek in Georgia te bouwen. Een rechter die de subsidie moest goedkeuren, deed dat niet. Zij vond dat er onvoldoende was bewezen dat belastinggeld nuttig geïnvesteerd werd in het project. Dit betekent niet dat de fabriek er niet komt, maar maakt het wel lastiger. Wat dit voor de groei van de productie van Rivian gaat betekenen, is nog onduidelijk.